学生によるレポート一覧

2017年10月18日|学生によるレポート一覧
成城の地に寄り添う「野村證券成城支店」 / "Nomura Securities Seijo Branch" (English below)


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今回取材させていただいたのは、野村證券成城支店さんです!

1野村

成城学園前駅より徒歩2分ほどに位置し、昭和63年1988年11月10日に成城学園前にオープン。来年で30周年になる歴史のある支店になります。今回の取材では、支店見学と業務体験、実際に現場でお仕事をしている方にインタビューを行いました!

支店内は、落ち着いた木目調になっていて、お客様とゆっくりとお話をできるような店の作りになっています。居心地の良さと清潔感を感じました。

野村2

野村3

野村證券NISAキャラクター、「ワンダフル君」が受付で出迎えてくれます。

野村4

 

5野村

窓口の前には雑誌なども置かれ、ゆったりと時間を過ごすことができます。

 

 

業務体験では、学生自身が相談をお願いするお客さんという設定でライフプランニングのコンサルティングしていただきました!

野村のライフプランニングは、ヒアリング→プランニング→ご提案の3つのステップでお客様の資産運用をお手伝いします。最初にお客様の現在の状況や、今後のライフプラン、心配なこと、将来の希望などをヒアリングし、お伺いした内容をもとに、資産の推移などをシミュレーションします。お客様とご一緒に将来の具体的な目標をプランニングし、お客様の目標の実現に向けて、解決策をさまざまな角度から提案してくれます。

野村6

1人目は、45歳男性で、妻、8歳と10歳の子供の4人で、収入600万円貯金600万円と仮定し、今後のライフプランニングをお願いしました。

この男性の場合、貯金額が少なすぎてこのままいくと60歳から65歳で破産してしまい、収入が増えない限り、支出を減らしてようやくプラスになるようです。そこで破産しないために、お客様の想いを最大限考慮しながら、支出を増やせる項目、支出を減らさなくてはいけない項目などを相談しながら最適なプランを一緒に探していただきました。このようにライフプランも一緒に考えながら相談に乗ってくれるため、自分で考えるよりも、客観的に現実をよく見ることができます。グラフを見ながら、現在の資産状況を見直し、問題点を「見える化」し、解決方法を提案してくれます。

業務体験を受ける前は、株を購入するお話が中心になるかと思っていましたが、今ある資産のなかでいかにしてより良いライフプランを立てていくかという収支の見直し等の相談をしていただき、このような生活とライフスタイルを資金面からサポートしていただけるサービスはとても素晴らしいものだと思いました。そして、証券会社と聞くと、株やF-Xだけを取り扱っているイメージがありましたが、株式や投資信託といった有価証券だけではなく不動産や税務、保険や遺言信託といった相続対策や、有料老人ホームのご紹介など幅広い分野に対しての事業を行っていることも驚きました。

2人目は、21歳男性で、アルバイトで三年間貯めた30万円を株に投資してみたい。倍の60万円に増やすことはできるのかという設定で行いました。

まずどのくらいの資金が用意できるかなど丁寧なヒアリングをもとにお勧めの株式を紹介する形でコンサルティングしていただきました!

会社のレポートなどをもとにお客様にどの銘柄に投資すれば株を増やすことができるかを提案して下さり、 日本だけでなく海外の企業の株に投資することも勧めていただきました。例えば、野村證券さんでは現時点で、インド企業の株式に投資する「野村インド株投資」を勧めているそうです。

無題

業務体験を通して、今までは、株式投資には莫大なお金がかかるというイメージでしたが、株式積立やNISAで私たち学生も株式投資が可能だと分かりました。株に興味がわき、私もやってみたいと思いました。また、「各企業の株価が毎日変動するからそれを毎日見るのが楽しい!」と支店の方が言っていて、その日の企業の株価によってお客様にどの企業の株に投資したら儲かるかなどその時に応じて提案をするので、大変だけどやりがいのあるお仕事だと感じました。

 

 

次にお店の方へインタビューをしました。

野村8

仕事のやりがいはなんですか?と尋ねると、お客様に信頼してもらうこととお答えいただきました。口座を開設してもなかなかお金を入れてもらえなかったのが、お会いしていくうちに信頼してもらってお金を預けてもらえたり、何かを購入してもらうことにやりがいを感じるそうです。お客様との信頼構築が大事になるお仕事だと感じました。また、感謝の念をお客様からいただいた時にやりがいを感じるとおっしゃっていました。

また、成城支店が力を入れている業務は、大きく分けて2つで、1つ目は、個人のお客様が9割でその多くが高齢者であること、なおかつ日本を代表する高級住宅街に住まわれている方なので、相続の悩みを抱えている人が多く、不動産売買だったり保険や預金に力を入れているそうです。もう一つは高齢者向けのリスクが少ない債券型の投資信託に力を入れているそうです。野村證券全体が力を入れていることとは別に支店ごとに個性があると感じました。

成城支店は、若い社員さんが多く、和気あいあいとしている事が魅力だそうです。野村證券では入社すると一定期間、研修でマナーを教わったり専門用語など、知識をつけたり、講師を招いたりしたりすることを経てお客様と対応するようになっていくそうです。また、お客様の期待を超えるサービスや知識を身につけるために日々努力しているそうです。

また、地域との連携はどんなことをしているかというと、毎年4月に行われるさくらフェスティバルでパンフレットと一緒に粗品を入れて配ったり、お子さんに風船をあげたりしているそうです。また、秋には落ち葉掃きを行なって地域へ貢献しています!

 

 

今回の取材を通し、証券オンリーの業務形態という証券会社のイメージがガラリと変わり、コンサルティングや不動産業務、税務のご相談や遺産整理業務や有料老人ホームなどお客様に合わせて、野村ならではの幅広い商品やサービスが利用できる事がわかりました。証券会社に対するイメージが変わると思うので、一度是非ご相談に行ってみてください。

学生にとっても支店の方の生の声を聞くことは、貴重な経験になりました。株について全然知識が無くても細かく丁寧に教えて頂いて、情報量も多いので私がお客様であったら信頼して投資を任せられるなと思いました。

ご協力頂いた、雨宮支店長さん、玉川さん、塩田さん、山下さん野村證券成城支店の皆さん、お忙しい中ありがとうございました。

野村證券成城支店

 

営業時間

平日 9:00〜15:30

 

ATMご利用時間

平日 8:00〜21:00土曜 9:00〜18:00

日曜・祝日 9:00〜18:00

 

成城大学 境ゼミナール 藤本

Nomura Securities Seijo Branch

Our interview took us down the road to Nomura Securities Seijo Branch!

The office is located about 2 minutes on foot from Seijogakuen-Mae station, and opened in front of Seijo Gakuen on 10th November, 1988. The branch will be 30 years old next year. In this interview, we interviewed people who are on work experience at the branch, as well as full time employees.

The inside of the branch has a very calming wood grain tone, making it a shop where customers can relax as they talk. The feeling was one of coziness and cleanliness

The Nomura Securities NISA character, “Wonderful Lad” is the first thing you see at the reception desk.

Magazines and other publications are available so that customers can relax while they wait to be attended to.

In the work experience, the student plays the part of the customer seeking life planning consulting!

Nomura’s life planning will help you manage your assets in three steps: Hearing → Planning → Suggestions. First of all, they ask about the current situation of the customer, their future life plan, worries, future wishes etc., and simulate the transition of assets, etc., based on the content of the interview. They plan specific future targets together with the customer and propose solutions

 

The first one was a 45-year-old man with a wife and two children, aged eight and ten. They assumed 6 million yen savings and an annual income of 6 million yen, and asked for future life planning.

In the case of this man, the savings amount is too small and he will be bankrupt at between 60 years old to 65 years old, as long as his income does not increase, and it seems his situation will finally become positive only after reducing expenditure. In order to avoid bankruptcy, they looked for the optimum plan together while considering the items that can increase expenditure and the items where he would have to reduce expenditure, all the time considering the customer’s feelings to the utmost. In this way, the customer can receive consultation while thinking about their life plan together with the advisor, so they can see the reality objectively, rather than thinking on their own. While looking at the graph, they review the current asset situation, visualize the problems and propose a solution.

Prior to undergoing this on the job training, I thought that buying stock would be the focus of the work, but I thought it was marvelous how the consulting looked at how people can rethink their current earnings in order to better create a life plan that fully leverages their current assets.

And when we hear the words “securities company”, we have an image of handling only stocks and FX, but in addition to securities such as stocks and investment trusts, there are also inheritance measures such as real estate, tax, insurance and wills trusts, and I was surprised to be doing business in such a wide range of fields.

 

The second customer was a 21 year old man who wanted to invest 300 thousand yen, which he had saved over three years at a part-time job. The challenge was how to double that amount.

First, the advice was in the form of introducing recommended shares based on careful hearing such as how much money could be invested.

Based on company reports and other information, we suggested which stocks he could invest in to increase his shares, and encouraged him to invest not only in Japan but also overseas companies’ shares. For example, Nomura Securities is currently recommending “Nomura Indian share investment” as an investment.

 

Until now, through the business experience, I had the idea that enormous amounts of money would be spent on equity investment, but I also found that even students can invest in stocks through stock funding and NISA. I became interested in stocks and I wanted to try it as well. Also, as the branch office staff say, “Because the stock price of each company fluctuates every day, it is fun to see it every day!” It is very difficult work for the staff to tell customers which companies to invest in on a particular day in order to make a killing, but it is also rewarding work.

 

When we asked, what is the motivation of the work? the answer was, to be trusted by the customer. If a customer opens an account but does not put any money in it, then when we meet them and talk to them, if we can get them to make a deposit or to purchase some kind of product, it gives us the motivation to work. We feel that the important part of our work is to build trust with the customer.

Also, there is motivation when we are thanked by our customers.

In addition, the work on which the Seijo branch is focusing is roughly divided into two. The first is 90% of the branch’s business is individual customers, many of whom are elderly people, and, typical of many affluent residential areas in Japan, many people are worried about inheritance. It seems that they are putting emphasis on insurance and deposits, for real estate trading. The other is a focus on debt-type investment trusts with low risk for the elderly. Apart from the areas into which Nomura Securities as a whole is focused, I felt that the work of each branch has a particular character.

 

There are many young employees at the Seijo branch, who seems to enjoy the friendly atmosphere. At Nomura Securities, new hires spend a certain period of time learning customer relations, professional jargon and various other types of specialist knowledge, with lecturers invited to give training.

Moreover, the staff make efforts every day to acquire skills and knowledge beyond the customers’ expectations.

 

Also, as regards what they doing with local communities is that they distribute gifts with pamphlets at the cherry blossom festival held in April every year, and balloons are distributed to the children. Also, in the autumn they participate in sweeping leaves and other community activities.

 

Through this interview, our image of the work of a securities company changed from one of securities only to one that involves Nomura Securities’ wide range of products, including consulting, real estate, tax and inheritance and other types of asset management, senior citizens’ nursing homes, etc. Don’t hesitate to give them a call. You’ll find your ideas about securities companies changed.

 

For us, listening to comments of the people working at the branch office has been a valuable experience. Even though we do not have any knowledge at all about securities, we were given a lot of information in a very kind and patient manner. We felt that, had we been customer, we should surely have had the confidence to leave our investments in their capable hands.

 

Thank you for your cooperation, Branch Manager Mr. Amemiya, Mr. Tamagawa, Mr. Shiota, Mr. Yamashita, and everyone at Nomura Securities Seijo Branch.

Business hours

Weekdays from 9:00 to 15:30

ATM service hours

Weekdays 8: 00-21: 00 Saturday 9: 00-18: 00

Sundays and public holidays 9: 00 ~ 18: 00

 

Reporters

Seijo University, Sakai seminar 3d year student: Fujimoto

 

 

 

 

 

 

 


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